zondag 6 december 2015

GOED FOUTE FOUTEN


Van echte fouten in literaire boeken houd ik niet. Sterker, ze kunnen mijn leesplezier van het ene moment op het andere zodanig vergallen, dat het zelfs een verder keurig geschreven werk nauwelijks nog lukt om mijn aandacht serieus terug te winnen.

         Ik heb het niet over een evident tik- of zetfoutje, wanneer er bijvoorbeeld ‘iet’ staat terwijl ik weet dat het ‘iets’ zou moeten zijn. Het gaat om waarnemingsfouten. Zoals wanneer het in een alinea hard waait, maar een vlag er lusteloos bijhangt. Of wanneer een persoon de trein neemt om enkele alinea’s verder uit de bus te stappen. De schrijver of schrijfster doet dan iets waar ik hem of haar niet op wil kunnen betrappen: onoplettender zijn, minder goed kijken, ruiken, voelen, proeven, horen dan zijn of haar lezer. En dáár lees ik geen literatuur voor! Ik wil niet luisteren naar iemand die nog dommer blijkt te zijn dan ik.

         Evenmin kan ik tegen fouten vanwege gebrek aan kennis, zoals wanneer een frescoschilder olieverf in plaats van tempera op zijn natte kalkmuur strijkt of een kaaiman in de Ganges zwemt. Een schrijver die zulke fouten maakt is op zijn minst een luiwammes. Niets en niemand verplicht hem tot encyclopedische kennis van de meest uiteenlopende zaken, maar áls hij bepaalde kennis etaleert, moet die ook met de feiten stroken. Zo niet, dan levert hij wanprestaties en beledigt hij niet alleen mijn intellect, maar vooral mijn integriteit.

         Maar dol ben ik op foute fouten! Dat zijn dus fouten die er toe doen, die de schrijver met opzet gemaakt heeft of laat maken. Het zijn geen fouten van de tekst, integendeel! Het zijn veelal fouten of vergissingen die iets verraden, van een personage, van de verteller. Ze bieden een onverwachte inkijk of doorkijk. Het zijn Fehlleistungen, met de nadruk op Leistungen: prestaties, verrichtingen. Ze doen een beroep op mijn integriteit.

         Eigenlijk vind ik een verhaal, novelle of roman pas echt boeiend wanneer er minimaal één zo’n goed foute fout in zit.